Fysikkens historie: Naturfilosofane
4 februar 2015
Frå Thales til Demokrit
-
Thales frå
Milet Filosofien i Hellas blir gjerne ført tilbake til
Thales, som levde i den joniske kolonibyen Milet. Det vert sagt at
Thales ein gong forutsåg ein solformørkelse, og i såfall hadde han
kunnskapar om astronomi. Disse kunnskapane kunne ha kome til han frå
babylonarane. Det blir også fortalt at han hans gjorde reiser til
Egypt, noko som ikkje var uvanlig hos grekarane. På ein av disse
reisene skal han ha rekna ut pyramidens høgd basert på lengden på
skuggen. Altså hadde han også kunnaskapar i matematikk (geometri). Men
han er kanskje best huska for at han sa at ”alt er vatn”
, noko som gjer at vi også kan rekna han for fysikar. Men sidan det for
det første ikkje var noko skarpt skilje mellom disiplinane den gong, og
for det andre sidan det heller ikkje eksisterte noko vi kan kalla for
vitskapeleg metode, så er det rettare å kalla Thales for naturfilosof.
Aristoteles sa at Thales var grunnleggjaren av den filosofien som spør
etter det opphavet alt verande oppstår av og som det går attende til,
og utsagnet ”alt er vatn”, må tolkast i lys av dette. Ei tolking er at
Thales meinte at vatnet var byggesteinen i universet, sjølve ”urstoffet”,
og at det fins i to tilstandar, nemlig som vanlig
vatn og som omforma vatn. (jord, is, tre osv.)
-
Anaximander
(ca. 610 – 546 fKr.) som også var frå Milet, følgde denne tanken
vidare. Men han ser ikkje nokon tvingande grunn til at nettopp vatnet
var urstoffet. Ifølge Thales ville alle stoff kunna gå over i kvarandre
(via vatn), så logisk sett meinte han at ein like godt kunne kalla jord
eller andre stoff for urstoff. Han kalte derfor urstoffet for ”apeiron”
– det ubestemte. Dermed har han forsåvidt unngått innvendinga, men
apeiron er ikkje observerbart, slik som vatn
-
Anaximenes
(ca. 585 – 525 fKr) reknar lufta for urstoffet. Han forklarar
overgangane frå ein (aggregat)tilstand til ein annan som oppvarming og
avkjøling. Oppvarma luft blir fortynna til eld, og avkjølt luft blir
fortetta til vatn, og vidare til is, og derifrå til andre faste ting.
-
Heraklit (omlag
500 f.Kr.) var frå havnebyen Efesos, ikkje langt frå Milet. Han meinte
at alt er i forandring (”Ein kan ikkje stiga med i same elva to
gonger”) men at forandringa skjer etter ei uforanderlig lov
(logos) Han sa at ”denne verdsordninga, som er den same for alle, vart
korkje skapt av ein gud, eller eit menneske, men verdsordninga var
alltid, og ho er ein levande eld, som lågar opp og døyr ut etter mål”.
Det grunnleggjande for Heraklit, er altså ikkje stoffet, men loven.
-
Empedokles (ca.
492 – 432 f.Kr) opererer med fire uforanderlige urstoff: eld, luft,
vatn og jord og to krefter, den splittande kraft (hat) og den samlande
kraft (kjærlighet). Han har ein slags ”kjøkkenmodell” der alle ting kan
lagast utfrå desse elementa i passande blanding. Verdensprosessane
utviklar seg frå ein tilstand der ”kjærligheten” har fullstendig
overhånd, og alle elementa følgelig er fullstendig blanda. Denne
tilstanden, der det ikkje fins noken enkeltting, går så over i ein
tilstand der elementa er fullstendig adskilte, og så går alt tilslutt
tilbake til sin opprinnelige tilstand. Her kan vi sjå parallellar både
til New Age filosofi og til Big Bang teoriar.
-
Anaxagoras
(ca. 498 – 428 f.Kr) har bare ei kraft: nous. ”ånd”, men eit utal
element.
-
Demokrit (ca. 460 – 370 f.Kr)
derimot,seier at det fins bare ein slags ting: små udelelige partiklar
(atom) som svever rundt i eit tomt rom. Og bevegelsane er utelukkande
mekanisk bestemt. Universet blir dermed eit slags gigantisk
biljard-spel der alle bevegelsane er bestemt av dei kollisjonane som
oppstår. Atoma er av same slags materie, men har ulik form og
størrelse. Ting oppstår ved at atoma klumpar seg saman. Visse typar
atom har lett for å hekta seg i hop, og andre ikkje. Demokrit sin teori
er derfor ein slags kjemisk valens-teori.